teisipäev, 25. veebruar 2020

Teine nädal

ESMASPÄEV 17.02

Nädala esimesel päeval valmistasime taanipäraseid magustoite: maasika ja rabarberi trifle, taani õunakook, taani šokolaadi-küpsisekook, koldskål (petist), leivasupp, šokolaadipuding, "linnupesad" (pavlova) ja sidrunivaht. Iga laudkond tegi kaks erinevat toodet. Osad retseptid olid väga napisõnalised ja kuna õpetaja oli alatasa silmapiirilt kadunud, siis tuli mõned asjad ise tuletada. Kuid nagu hiljem selgus, siis siin koolis isetegevust ei väärtustata.

Ümberõpe
Mõned kodumaal omandatud teadmised põrkusid siinsete vaadetega. Keedukreemi tehes saime noomida, et seda ei tohi mitte mingil juhul segada. Võtsime küll info vastu, kuid senised tõekspidamised keelasid seda rakendamast. Paraku meie keedukreem pöördus tarretiselaadseks võdisevaks massiks, jäi arusaamatuks, kas see oli meie hoolikast segamisest või oli retseptis tärklise koguses apsakas tehtud.
Trifle valmistamine

Liisi magustoitu valmistamas
Munafoobia
Tuleb välja, et siin kardetakse toorest muna, seda näitab ka fakt, et pagariklassis on munade jaoks eraldi roostevabast laud. Eesti tüdrukud valmistasid šokolaadikooki, kuhu läks kolm kilo šokolaadi, võid ja munakollast. Kui selgus, et nad panid tavalist munakollast mitte pastöriseeritud toorainet, siis õpetaja käskis segu likvideerida ja alustada algusest. Süda läks haledaks mõttest nii rikkalik tooraine prügikasti saata, seega sündis mõte päästa, mis päästa annab. Natuke jahu ja küpsetuspulbrit juurde ning valmimas oli brownie.
Eestlased said keelitada, kui maitsesid tainast, eriti, kus oli toores muna sees. Õpetaja koguni rääkis hirmujutte, kuidas toorest muna süües terve perekond ära sureb.

Isetegevus
Meie šokolaadi-või-munasegu päästemissiooni ei saatnud õpetaja rõõmuhõisked. Pakkusime erinevaid variante, mida teha browniest, kuid õpetaja palus, et me lõpuks ometi lõpetaksime igasuguste ideede pakkumise ja katsetamise. Ta ei tahtvat enam ühtegi omaloomingulist toodet näha. Meid valdas segadus, olime ju kõigest üritanud toorainet päästa.

Magus suutäis kibedale eelroale
Õnneks muserdatud meelolu leevendas magustoitude maitsmine tunni lõpus. Saime mekkida kõiki enda tehtud desserte. Lemmikuks osutusid maasika-rabarberi trifle, kohvinüansiga šokolaadipuding, sidrunivaht ja beseest "linnupesad".
Maasika-rabarberi trifle



Valminud magustoidud

TEISIPÄEV 18.02

Tunniplaanis seisis kiri Taani kiirtoit. Selgus, et hakkame valmistama minipitsasid, mille põhjaks on foccacia. Katteks sai valida erinevaid toiduaineid: tomatipasta, lõhe, pepperoni, paprika, tomat, sink, kana ja mozarella.
Töö ei olnud konti murdev. Esmalt valmistasime taina, lasime kerkida, vormisime ja panime peale sobiva maitsekoosluse.

Minipitsade valmistamine

Valmis tööd
Maitsmine

Lisatöö
Kuna järgmine päev oli tulemas koolis vanavanemate ja laste üritus, siis pidime valmistama 750 liivatainast küpsist. Lisaks valmistasime munavalgest ja tuhksuhkrust suure koguse glasuuri.

Pausid
Kui oleme umbes tunnikese töötanud ja parim tööhoog on sees, teatab õpetaja, et aeg on 20-minutiliseks pausiks. Tunni aja pärast on meil lõunapaus ning päev lõppeb 15.30 asemel juba 11.30-14.00. Ja nii iga päev.

KOLMAPÄEV 19.02
Kolmapäev algas äärmiselt tõsistes toonides. Õpetaja oli meie esmaspäevasest käitumisest endiselt niivõrd šokeeritud, mistõttu teatas, et esmaspäevane šokolaaditöö jääb ära ja selle asemel teeme põhjaliku hügieeni koolituse, kus räägime kanamuna ohtlikusest ning miks ei tohi sõrmi lakkuda. Et meid selles tunnis kantseldada, kehtestas ta reegli, et kui keegi peaks tunnis miskit maitsma, siis peab see õpilane karistuseks riiuleid pesema.

Ajaraamistik
Tavaliselt on meil piiramatu hulk aega, võime toote kallal nokitseda just parasjagu niikaua kui tarvis on. Kuid mandlikooki vormides teatas õpetaja, et 20 minuti pärast peavad kõigi koogi ahju minema. See oli kergelt jahmatav. Esimest korda oli toode, mida tuli rahulikult teha, et tulemus jääks kena, ent meile pandi ajaline piirang. Aeg läks kiiresti ning kui õpetaja uuesti klassi sisenes ütles ta, et 2 minuti pärast olgu kõik koogid togis. Selleks ajaks sain ainult mina valmis, kuid vaikselt riburadapidi ilmusid ka teised plaadid togisse.
Kransekage "valemileht"

Vormitud rõngad enne ahju minemist
Liisi harjutab glasuuriga kaunistamist

Lõputud õhtud
Meil on ohtralt vaba aega, kuna kool lõppeb väga varakult. Mida nädal edasi, seda raskem on aega sisustada, sest Roskilde on läbinisti üle vaadatud. Tavaliselt peale praktikat teeme lõunauinaku, jalutame linnas ja poodides, teeme trenni. Õhtul kell 20.00 pakutakse sooja jooki ja saia-leiva ampsu. Istume tavaliselt ühiselt koos, muljetame ja mängime lauamänge. See oleks justkui taanlaste hygge, veedame mugavalt aega ja ei kiirusta. Kuid eestlaslik töökihk hakkab võimust saama. Käed juba sügelevad tegevuse järgi!
Avastusretkel kohalikus taaskasutuspoes


Õhtune hygge

NELJAPÄEV 20.02
Esialgse plaani kohaselt oli ettenähtud Kopenhaageni päev, aga vaheaja tõttu oli kommivabriku ekskursioonid juba ülerahvastatud. Jäime kooli erinevaid cantuccini ja šokolaadiküpsise variatsioone tegema. Lisaks pidime tunni lõpus veest ja jahust massi segama, millega 6st palmikut harjutada.
Šokolaadiküpsised

Cantuccini

6 nuudiga punutud palmik

Kannatamatud eestlased
Meile meeldib asju kiiresti teha. Siin pigem hinnatakse rahulikus tempos kulgemist, seega tihti õpetaja Bo manitseb meid kannatlikum olema.

REEDE 21.02
Nädala lõpetuseks tegime kuivkooke: mandlikook, metsapähklisarved, mazzarini, napoleoni mütsid ja kardemonikoogid. Õpetaja kirjutas toote nimetused tahvlile ja sinna juurde mõned tooraine kogused. Minu jaoks oli väga raske kooki valmistada, kui ma täpselt ei tea, mida ma tegema pean ja kuidas seda teha. Peale mitmeid kordi oma teadmatuse väljendamist otsis õpetaja sügavkülmast sama toote. Siis oli mul hoopis lihtsam edasi töötada, sest nüüd sain visuaalse ettekujutuse, valmistavast koogist.
Tahvlipealsed märkmed


Valmistooted togis

Mazzarinid

Tunni alguses tegi õpetaja teatavaks, et peame oma Taani praktika jooksul saama 27 hinnet ning esimese hinde saame just selles tunnis. Hindeliseks ülesandeks oli glasuuri pritsimine tainarullile ja kaunistuste tegemine. Pidime seda teostama kookide tegemise kõrvalt sedasi, et 13.15 oleks töö valmis. Hindamine toimus skaalal A-D, kus A on exellent, B - sufficient, C - unsatisfactory, D- not acceptable. Hindamine oli raskete killast, ainult mina sain A, grupi keskmiseks hindeks tuli C ja B.
Õpetaja näidis

Minu töö

Õhtu lõpetasime linnaskäigu, ühise teejoomise ning järgmise päeva plaanide arutamisega.





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

5. nädal

 Kogu praktika ülesehitus põhines sellel, et viimasel nädalal me võõrustame külalisi ja ja müüme kooliperele enda valmistatud...